Kvalitet för dig med funktionsnedsättning
![](/contentassets/1a37721f92bf4cb08b85167875c05f9e/4181667-closeup-of-a-man-s-hand-on-the-wheel-of-his-wheelchair.jpg?width=840&mode=crop)
Enligt både Socialtjänstlagen (SoL) och Lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade (LSS) ska ett kontinuerligt kvalitetsarbete bedrivas, och en naturlig del i detta är att utvärdera olika insatsers kvalitet utifrån den enskildes upplevelser.
Personer med funktionsnedsättningar berörs nära och personligt av hur en verksamhet fungerar. I arbetet med att fortlöpande utveckla och säkra kvaliteten i verksamheterna eftersträvas därför alltid ett brukarperspektiv.
För att åstadkomma en kvalitetsutveckling behövs både ett externt och ett internt perspektiv.
- Externt perspektiv uppnås genom kommunikation med brukare genom till exempel brukarenkäter.
- Internt perspektiv uppnås dels genom kartläggning och utvärdering av personalens arbete i de olika verksamheterna, dels genom att det finns rutiner för hur fel och brister som upptäcks ska åtgärdas.